En ny analyse fra COWI udarbejdet for DI og 3F slår fast, at der i beslutningsprocesserne og planlægningen af nye højklassede kollektiv trafikløsninger ikke er fokus på, hvordan vi opnår et attraktivt og sammenhængende kollektiv trafiksystem for alle.
Analysen beskriver læringspunkter fra 5 danske og 2 nordiske letbane-, metro- eller BRTprojekter og sammenholder erfaringer. Selvom hvert projekt har sin egen kontekst, historik og mål, så er det alligevel muligt at komme med en række læringspunkter
- De højklassede løsninger får flere til at rejse med kollektiv trafik
- Bustrafikken reduceres ofte også udenfor influensområdet
- Hensynet til driftsøkonomien dæmper visionerne
- Forudsætninger og datagrundlag til passagerestimater er ikke optimale
- Bustilpasninger sker for sent i forberedelserne
- Indretning af knudepunkter koordineres ikke optimalt
- Prioritering af bustrafikken i anlægsfasen er vigtig
Analysen som er finansieret af HTUS fonden kan du læse her: rapport-hvem-taenker-paa-bussen-naar-der-planlaegges-skinner
Michael Svane fra DI Transport og Jan Villadsen fra 3F har skrevet et indlæg på Altinget den 20. december 2018. Du kan læse indlægget her: artikel-paa-altinget-hvem-taenker-paa-bussen