NYT FRA BRANCHEFORENINGEN
DANSK KOLLEKTIV TRAFIK

(ARKIV) S-tog den 27. september 2010. Øresundstrafikken skal splittes op, og S-togene skal være førerløse, lyder det i ny politisk aftale.. Det skriver Ritzau, onsdag den 13. december 2017.. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2017)

Politisk aftale om udbud af togdrift i Hovedstadsområdet

(ARKIV) S-tog den 27. september 2010. Øresundstrafikken skal splittes op, og S-togene skal være førerløse, lyder det i ny politisk aftale.. Det skriver Ritzau, onsdag den 13. december 2017.. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2017)

Regeringen har i dag indgået en politisk aftale med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om at udbyde S-togsdriften og den tilhørende infrastruktur samt at fremtidens s-tog skal automatiseres. Derudover er partierne også enige om at opdele Øresundstrafikken, så DSB alene får ansvaret for trafikken på Kystbanen, mens togbetjeningen på strækningen Østerport-Malmø udbydes.

DKT ser frem til at der kommer gang i udbudsprocessen hurtigtst muligt og det ikke stopper ved strækningerne i Hovedstadsområdet, men at den øvrige jernbanedrift også følger efter.

Læs aftalen her